CORE, HSSP, nitrobřišní tlak: jak to spolu souvisí?

V předchozích článcích jsme si ukázali, jak posílit core pomocí dechu, teď trocha teorie o tom jak to v těle vlastně funguje. A pro ty, kteří o posílení core pomocí dechu pochybují, důkaz o tom, jak to v těle všechno spolu souvisí :-).

Co je HSSP?

HSSP neboli Hluboký Stabilizační Systém Páteře je velká skupina, zdaleka nejenom kolem páteře a core je její nedílnou součástí. Do HHSP patří např. svaly krku, zádové svalstvo, ale i pár svalů dolních končetin. Z toho plyne, že ke správné stabilizaci páteře je nutno mít všechny tyto svalové skupiny funkční a hybné a správně nastavené. S tím potom souvisí postavení pánve, které je díky spojení s páteří alfou i omegou dobrého fungování těla.

CORE… Core… core…

Systém core je vzájemná spolupráce mezi břišními a zádovými svaly (nitrobřišní tlak), mezi pánevním dnem a bránicí. Core je také stabilizační systém, do jehož skupiny patří 4 svaly – bránice, příčný břišní sval (transverzus abd.), pánevní dno jako celek a multifidi (hluboké zádové svalstvo, které spojuje obratle mezi sebou, vedou od pánve až k hlavě. Podstatné je, že tyto svaly podporují správné držení těla a nejdou zapojit vědomě, ale na základě zapojení bránice, příčného břišního svalu a pánevního dna, na základě vzniku nitrobřišního tlaku!).

M. transverzus abdominis patří mezi nejhlubší vrstvu postranních svalů břicha. Spojuje hrudník, žebra, páteř a pánev v jeden celek, tvoří jakýsi břišní pás, břišní lis. Transverzus nám také formuje pas, takže z estetického hlediska je dobré ho používat co nejvíce při jeho práci v natažení. Tzn. při vytažení, napřímení páteře co nejvíc nám to půjde a zároveň při zachování neutrálu pánve (to se vám rozhodně nepodaří při sériích sedů-lehů a málokomu se to podaří v prkně).

Jak do toho zapadá nitrobřišní tlak?

Teď trocha nud(t)né anatomie, abychom to všechno lépe pochopili….Nitrobřišní tlak vzniká v důsledků postavení pánve vůči hrudníku, čili musíme být v neutrálním postavení (popsáno v článku o posilování core), vzniká na základě zapojení všech svalů core, působením tlaku bránice na pánevní dno a koaktivací transverza a multifid. Bránice nádechem klesá dolů a roztahuje se do stran, čímž působí na pánevní dno a transverzus, který začne fungovat coby břišní lis a v důsledku toho působí na protilehlé multifidi, které se začnou rozpínat nahoru i dolů a tím dávají prostor obratlům. Pánevní dno působením vlivu bránice stoupá nahoru a působí ze spodní strany na transverzus (ovšem ani ne zdaleka takovou silou jako bránice). Při výdechu se svaly vrací do původní pozice, tlak trochu povoluje, ale pro udržení správné postury tam zůstává. Proto bychom měli vydechovat co nejvíce, aby i při výdechu byl nitrobřišní tlak zachován. Aha, takže tady je to tajemství posilování svalů core pomocí dechu, najednou to dává smysl, viďte? ;-)

Nejlepší příspěvky
Příspěvky se připravují
Zůstaňte s námi...
Nejnovější příspěvky
Archiv
Hledání podle štítků
Zatím žádné tagy
Následujte nás
  • Facebook Basic Square
  • Twitter Basic Square
  • Google+ Basic Square
Kontakt

linda.tomankova@gmail.com

728 815 856

 

Sensya relax S.r.o.
Nám. T. G. Masaryka 1281, 
760 01 Zlín

www.sensya.cz

Kde mě najdete
This site was designed with the
.com
website builder. Create your website today.
Start Now